Sebagai guru sains, saya bertindak sebagai pembimbing untuk murid mencetuskan idea
melalui deria pendengaran dan penglihatan . Saya menggunakan kaedah inkuiri induktif terbimbing menggunakan lagu dan menyuruh murid mengenal dan menyenaraikan nama binatang dalam lagu tersebut.
Saya mempaparkan slide -slide yang terkandung gambar-gambar binatang. Murid menggunakan kaedah mengumpul data atau maklumat untuk mengenali nama binatang . Murid-murid menggunakan kaedah menganalisis dan hibotesis melabelkan gambar binatang dengan bunyi binatang yang betul. Murid dibenarkan membuat rumusan , keputusan , membuat inferens berdasarkan output atau hasil pembelajaran topik berkenaan.
Saya mempaparkan slide -slide yang terkandung gambar-gambar binatang. Murid menggunakan kaedah mengumpul data atau maklumat untuk mengenali nama binatang . Murid-murid menggunakan kaedah menganalisis dan hibotesis melabelkan gambar binatang dengan bunyi binatang yang betul. Murid dibenarkan membuat rumusan , keputusan , membuat inferens berdasarkan output atau hasil pembelajaran topik berkenaan.
Murid berasa seronok mendengar lagu sambil menyaksikan pergerakan dan bunyi binatang dalam paparan klip video. Saya mendapati ramai murid menumpukan perhatian sepenuhnya semasa mengendalikan set induksi. Ada murid telah menyanyi bersama lagi memeriahkan suasana pembelajaran pada hari itu.
No comments:
Post a Comment